Základné rozmery pneumatík
Čo znamenajú číselné údaje na pneumatike?
185/65 R 14 85 T
185 | menovitá šírka pneumatiky (mm) |
65 | profilové číslo (%) |
R | označenie radiálnej konštrukcie plášťa |
14 | menovitý priemer ráfiku v palcoch |
85 | index nosnosti |
T | kategória rýchlosti |
Index nosnosti
Index nosnosti (LI - Load Index) Je to číslo určujúce maximálnu nosnosť pneumatiky pri rýchlosti určenej kategórie rýchlosti za daných špecifických podmienok.
Li | kg | LI | kg | LI | kg | LI | kg | LI | kg |
50 | 190 | 65 | 290 | 80 | 450 | 95 | 690 | 110 | 1060 |
51 | 195 | 66 | 300 | 81 | 462 | 96 | 710 | 111 | 1090 |
52 | 200 | 67 | 307 | 82 | 475 | 97 | 730 | 112 | 1120 |
53 | 206 | 68 | 315 | 83 | 487 | 98 | 750 | 113 | 1150 |
54 | 212 | 69 | 325 | 84 | 500 | 99 | 775 | 114 | 1180 |
55 | 218 | 70 | 335 | 85 | 515 | 100 | 800 | 115 | 1215 |
56 | 224 | 71 | 345 | 86 | 530 | 101 | 825 | 116 | 1250 |
57 | 230 | 72 | 355 | 87 | 545 | 102 | 850 | 117 | 1285 |
58 | 236 | 73 | 365 | 88 | 560 | 103 | 875 | 118 | 1320 |
59 | 243 | 74 | 375 | 89 | 580 | 104 | 900 | 119 | 1360 |
60 | 250 | 75 | 387 | 90 | 600 | 105 | 925 | 120 | 1400 |
61 | 257 | 76 | 400 | 91 | 615 | 106 | 950 | 121 | 1450 |
62 | 265 | 77 | 412 | 92 | 630 | 107 | 975 | 122 | 1500 |
63 | 272 | 78 | 425 | 93 | 650 | 108 | 1000 | 123 | 1550 |
64 | 280 | 79 | 437 | 94 | 670 | 109 | 1030 | 124 | 1600 |
Kategórie rýchlosti
Kategórie rýchlosti (SS - Speed Symbol) Je maximálna rýchlosť, pri ktorej môže
pneumatika niesť hmotnosť určenú indexom nosnosti za daných špecifických podmienok. Symbol kategórie rýchlosti u
pneumatík pre osobné a nákladné automobily je určený veľkými písmenami.
Symbol | L | M | N | P | Q | R | S |
Max. rýchlosť [km/h] | 120 | 130 | 140 | 150 | 160 | 170 | 180 |
Symbol | T | U | H | V | W | Y | ZR |
Max. rýchlosť [km/h] | 190 | 200 | 210 | 240 | 270 | 300 | >240 |
Pretože hĺbka dezénu
pneumatík sa v priebehu užívania znižuje, brzdná dráha vozidla hlavne na mokrej vozovke je podstatne dlhšia.
Nebezpečenstvo
aquaplaningu (t.j. straty kontaktu vozidla s vozovkou v dôsledku vodného stĺpca medzi
pneumatikou a povrchom vozovky) sa preto zvyšuje u
pneumatík s malou zvyškovou hĺbkou dezénovej drážky.
Opotrebenie pneumatík
Z hľadiska bezpečnosti cestnej premávky je preto nanajvýš dôležité včas vymeniť ojazdenú
pneumatiku za novú, t.j. dokedy zvyšková respektíve bezpečnostná hĺbka drážky nie je menšia ako 1,6 mm. Úroveň minimálnej bezpečnostnej hĺbky drážky signalizujú tzv. indikátory opotrebenie, čo sú výstupky na dne drážok vysokých tiež 1,6 mm.
Rovnomerné opotrebenie behúňov všetkých
pneumatík na vozidle predlžuje ich životnosť, zvyšuje tak ekonomiku prevádzky a prispieva i k vyššej bezpečnosti premávky. Hlavne u vozidiel s predným náhonom odporúčame preto zámenu
pneumatík z prednej nápravy na zadnú a naopak v určitých pravidelných intervaloch (napr. po najazdení 5 000 km) pri zachovaní zmyslu otáčania kolies.
Opravy pneumatík
Opravárenstvo
pneumatík je z hľadiska bezpečnosti prevádzky činnosť veľmi náročná a zodpovedná, preto by ju mal vykonávať vždy len špecialista.
Na plášti musia byť všetky poškodené miesta trvalo opravené. Je preto neprípustné používať duše do neopraveného bezdušového plášťa ako náhradné riešenie.
Tesniace opravárenské spreje neodporúčame používať pre trvalé opravy, ale vždy len na dojazd, rovnako ako opravy bez demontáže plášťa z ráfiku za použitia špeciálnych predvulkanizovaných upchávok.
Opravy poškodenia zasahujúcich nárazník alebo kostru je treba previesť metódou vulkanizácie za tepla alebo za studena po predchádzajúcej podrobnej prehliadke a úprave poškodeného miesta plášťa.
Každá oprava by mala byť prevádzaná čo možno najskôr po vzniku poškodenia, inak môže dôjsť (hlavne pri plášťoch s oceľovým nárazníkom) k rozšíreniu poškodenia alebo aj k zničeniu plášťa v dôsledku vnikajúcich nečistôt a vlhkosti. Prerezávanie plášťov pre osobné automobily je zakázané.
Spôsob skladovania
Pneumatiky na diskoch sa skladujú poskladané na sebe alebo zavesené. Pneumatiky bez ráfiku sa skladujú postavené vedľa seba (viď obrázok). Aby však nedochádzalo k deformáciám takto uskladnenej pneumatiky, odporúča sa cca 1× za 14 dní pneumatiky pootočiť. V každom prípade sa odporúča pneumatiky po sezóne pred namontovaním na automobil nechať znovu prevážiť v servise.
Správne skladovanie pneumatík
Skladovanie plášťov a duší je treba prevádzať v tmavých, suchých a chladných miestnostiach bez prievanu. Nadmerné vystavovanie slnku, teplu a prievanu týmto výrobkom škodí a je príčinou predčasného starnutia, ktoré sa prejavuje vo forme drobných trhlín na povrchu pryže. Plášť a duša nesmie ďalej prísť do kontaktu s produktmi ropného pôvodu (ako sú napr. oleje, pohonné hmoty, mazadlá apod.), ktoré spôsobujú, že pryž stáva hubovitou a stráca svoje elastické vlastnosti vulkanizátu.
Náš Tip
Pokiaľ nemáte vhodné skladovacie priestory, nechajte si uskladniť pneumatiky u našich servisných partnerov, kde Vám garantujeme správnosť uskladnenia Vašich pneumatík a zaistíme Vám tak ich maximálnu životnosť.
Voľba pneumatík
Pneumatiky pre daný typ vozidla určuje vždy výrobca vozidla v spolupráci s výrobcom pneumatík, pričom je prípustné používať pneumatiky s vyššími kategóriami rýchlostí, napr. 'H' namiesto 'S'. Rovnako tak je povolený aj vyšší index nosnosti, napr. 82 namiesto 80. Pri zmene plášťa za iný rozmer je treba dodržať zákonné predpisy, t.j. zmena musí byť zaznamenaná v technickom preukaze vozidla.
Optimálne jazdné vlastnosti vozidla možné dosiahnuť len s pneumatikami rovnakého druhu. To znamená, že na vozidle môžu byť (s výnimkou núdzového dojazdu) súčasne použité len pneumatiky rovnakého rozmeru a konštrukcie, pričom na rovnakej náprave môžu byť tzv. rovnaké pneumatiky (t.j. pneumatiky rovnakého rozmeru, konštrukcie, druhu dezénu a značky). Konštrukciou osobných plášťov v tomto prípade je myslená konštrukcia diagonálna, radial-textil (kostra i nárazník sú z textilných kordov) a radial-steel (kostra - textilný kord, nárazník - oceľový kord). Vzájomná kombinácia plášťa týchto konštrukcií na vozidle nie je dovolená.
V prípade zimných pneumatík M+S odporúčame z bezpečnostných dôvodov používať tieto vždy na celom vozidle, nielen na jednej náprave. Vzájomnú kombináciu zimných pneumatík s letnými možno akceptovať len v prípade, keď je zvyšková hĺbka drážky zimného dezénu > 4 mm, t.j. pod hranicou, kedy zimná pneumatika stráca svoje špeciálne zimné vlastnosti.
Výmena plášťov si vyžaduje veľmi často aj zmenu diskových kolies. Preto aj voľbu diskových kolies je treba prevádzať podľa odporúčaní výrobcu a ich zmenu rovnako zaznamenať v technickom preukaze vozidla.
Značenie oceľových diskov
5 1/2 J x 14 H2 Ide o ráfik s hĺbkovým prelisom, široký 5,5 palca, s pätkou typu J, priemerom ráfiku 14 palcov a chrbtami v prevedení "Double-Hump".
5,50 B x 14 CH Tu máme znovu ráfik s hĺbkovým prelisom, šírkou 5,5 palca, avšak s pätkou typu B, priemerom 14 palcov a chrbtami v prevedení "Combinations Hump".
14 x 5 1/2 J H2 x 45To je rovnako ráfik s hlbokým prelisom, šírkou 5,5 palce, pätkou typu 3, priemerom 14 palcov a chrbtami v prevedení "Double-Hump". Ako dodatkový údaj je tu ešte uvedený zális.
Pre stanovenie minimálnej možnej veľkosti pneumatiky pre dané vozidlo je nevyhnutná znalosť maximálne prípustného zaťaženia náprav a konštrukčnej rýchlosti vozidla. Na pneumatike je potom maximálna nosnosť vyjadrená indexom nosnosti a rýchlosť kategóriou rýchlosti.
U pneumatík rýchlostnej kategórie 'V' odporúča ETRTO pri rýchlosti nad 220 km/h nasledujúce zníženie nosnosti (viď tabuľka 'Zníženie zaťaženia pneumatiky verzus rýchlosť).
Pri uhle odklonu kolesa v rozmedzí 2° až 4° sa nosnosť znižuje o 5 % na každý stupeň. Toto zníženie nosnosti je možné kompenzovať zvýšením tlaku vzduchu.
Nosnosť pneumatík v dvojmontáži je 1,85 nosnosti pneumatík v jednomontáži.
Zníženie zaťaženia pneumatiky verzus rýchlosti
Zvýšenie nosnosti až o 10 % oproti tabuľkovým hodnotám je povolené rovnako u pneumatík používaných na karavanoch alebo prívesných vozíkoch s max. prevádzkovou rýchlosťou do 100 km/h. Základné hustenie sa v tomto prípade zvyšuje o 20 kPa.
Nosnosť pneumatík pre osobné automobily možno zvýšiť iba u vozidiel, ktorých maximálna rýchlosť neprekročí 60 km/h a za predpokladu, že bude súčasne zvýšené i hustenie podľa tabuľky 'Maximálna rýchlosť verzus zvýšenie nosnosti'.
Zníženie zaťaženia pneumatiky verzus rýchlosti
Maximálna rýchlosť vozidla | Index rýchlosti (zaťaženie pneumatiky v %) |
(km/h) | H | V | W | RZ |
210 | 100 | 100 | 100 | 100 |
220 | | 97 | 100 | 100 |
230 | | 94 | 100 | 100 |
240 | | 91 | 100 | 100 |
250 | | | 95 | 100 |
260 | | | 90 | 100 |
270 | | | 85 | 100 |
280 | | | | 95 |
290 | | | | 90 |
300 | | | | 85 |
Maximálna rýchlosť vozidla | Zvýšenie nosnosti | Zvýšenie hustenia |
(km/h) | (%) | (kPa) |
60 | 10 | 10 |
50 | 15 | 20 |
40 | 25 | 30 |
30 | 35 | 40 |
25 | 42 | 50 |
Run On Flat
Vaše obavy z defektu pneumatiky sú už minulosťou. Vďaka pokrokovej technológii RunOnFlat od Goodyear*, jazdíte ďalej - aj s defektom.
Opýtajte sa nás - radi vám pomôžeme a odpovieme
*Pre použitie RunOnFlat pneumatík musí mať vaše vozidlo integrovaný systém sledovania tlaku v pneumatikách. Prosím skontrolujte si technickú dokumentáciu k vášmu vozidlu vydanú jeho výrobcom.
Plnenie pneumatík dusíkom
Plníme Vaše pneumatiky bezpečnosťou.
VAŠE VÝHODY
- Zvýšená bezpečnosť
- Vyšší jazdný komfort
- Nižšia spotreba pohonných hmôt
- Predĺžená životnosť pneumatík
- Lepší jazdný výkon