Klimatizácia automobilov: história, konštrukcia, použitie

Moderná klimatizácia v automobiloch je dnes prakticky štandardnou výbavou, no ešte nedávno bývala znakom luxusu. Stručne Vám priblížime históriu automobilovej klimatizácie. Predstavíme vám jej konštrukciu, aplikácie a použitie.

 

Klimatizácia vozidla je veľmi pohodlné a praktické riešenie, ktoré umožňuje dosiahnuť pre vodiča a cestujúcich v aute optimálnu teplotu. V klimaticko-poveternostných podmienkach, ktoré prevažujú v strednej Európe, vrátane Slovenska, je vhodná najmä pre horúce dni počas letnej sezóny. Nie je výnimkou, že sa používa aj počas mokrých a teplých zím, ktoré sa vyskytujú na Slovensku čoraz častejšie, ako aj na jar a na jeseň. Poveternostné podmienky v našich zemepisných šírkach robia klimatizáciu automobilov užitočnou po celý rok.

 

Nechajte si skontrolovať klimatizáciu vo vašom aute.

Klimatizácia auta sa zrodila v USA

 

História automobilovej klimatizácie sa začala v USA. Jej prvé prototypy tu vznikli už v 30-tych rokoch 20. storočia. Avšak až v 50-tych rokoch minulého storočia bol prvýkrát v aute namontovaný plne funkčný klimatizačný systém. Bol to Chrysler Imperial Airtemp. Riešenie sa ukázalo ako míľnik v histórii americkej automobilovej dopravy a už v priebehu desiatich rokov bola takmer polovica automobilov v Spojených štátoch vybavená klimatizáciou.

Autoklimatizácia v Európe

 

História autoklimatizácie sa v Európe začala omnoho neskôr ako v Amerike. Automobilové klimatizačné systémy v Európe sa stali populárnymi až v 90-tych rokoch. Na európskom trhu je však v súčasnosti približne 80% modelov už štandardne vybavených klimatizáciou.

Konštrukcia a prevádzka klimatizácie vozidla

 

Klimatizácia v aute je relatívne jednoduchá sústava a princíp jej fungovania nie je komplikovaný. Pokiaľ ide o konštrukciu, klimatizácia automobilov trochu pripomína chladiaci systém motora a vykurovanie kabíny. Rozdiel v tomto prípade spočíva v prítomnosti kompresora klimatizácie a funkcii, ktorú vykonáva. Klimatizácia v aute je uzavretý systém, ktorý sa skladá z niekoľkých komponentov a hadíc, tuhých i pružných. Celok tohto systému sa delí na vysokotlakové a nízkotlakové súčasti.

 

Klimatizácia vozidla sa skladá z niekoľkých komponentov, z ktorých každý je zodpovedný za konkrétnu činnosť:

 

  • Kondenzátor – počas prevádzky vplyvom sa plynného chladiva z kompresoru klimatizácie zahrieva a teplo je prijímané vzduchom, ktorý ho ofukuje počas pohybu vozidla – chladiaca kvapalina prechádza z plynného do kvapalného stavu, odtiaľ názov tohto prvku.
  • Kompresor – zabezpečuje cirkuláciu chladiacej kvapaliny v klimatizačnom systéme – je poháňaný klinovým remeňom motora.
  • Expanzný ventil – znižuje tlak chladiacej kvapaliny a mení tiež chladiacu kvapalinu späť z kvapalného stavu do plynného – pri expanzii dochádza k výraznému poklesu teploty.
  • Výparník – ochladzuje vzduch, teplo cirkulujúceho vzduchu sa spotrebuje k vyparovaniu kvapalného chladiva.
  • Klimatizačný odvlhčovač vzduchu – aj keď je klimatizácia vo vozidle zvyčajne veľmi dobre utesnená, vždy sa dostane zvonku dovnútra trochu vlhkosti – je to spôsobené mikropórmi hadíc a ďalších súčastí systému – odvlhčovač odstraňuje vlhkosť z klimatizačného systému.

 

V klimatizačnom systéme cirkuluje chladivo. Jeho práca je zodpovedná za chladenie vzduchu, ktorý vstupuje do kabíny vozidla cez ventilačný systém.

 

Nižšie uvádzame schému, ako funguje klimatizácia vo vozidle krok za krokom:

 

  1. Kompresor klimatizácie stláča chladivo, ktoré je v plynnom stave, čo spôsobuje zvýšenie jeho teploty a tlaku.
  2. V kondenzátore (teda ekvivalente chladiča v klimatizačnom systéme) sa teplota chladiva znižuje a je skvapalnené. To je sprevádzané vyžarovaním teploty do okolia.
  3. Potom vo forme kvapaliny prúdi kanálmi do sušiča, v ktorom je filter zodpovedný za odstraňovanie vlhkosti a nečistôt zo systému.
  4. Následne je v expanznom ventile chladivo rozptýlené do výparníka a sprevádza ho pokles teploty tlaku a zmena jeho stavu z kvapalného na plynný. Tým sa vzduch, ktorý prechádza výparníkom do kabíny, ochladí. 

Ako používať klimatizáciu v aute?

 

Správne používanie klimatizácie v automobile má veľký význam pre zdravie vodiča a cestujúcich. Aby ste si ju mohli naplno užiť a zároveň sa nevystavovať nepríjemnostiam (celkové prechladnutie alebo problémy s kĺbmi), musíte dodržiavať pravidlá používania klimatizácie vo vašom aute. Ak sadáte do silne vychladeného interiéru auta a váš organizmus je veľmi rozohriaty, môže vám to spôsobiť teplotný šok, ktorého následkom môže byť aj vážna infekcia.

 

V situácii, keď je interiér vozidla veľmi vyhriaty, je potrebné v prvom rade auto dobre vyvetrať, otvoriť okná. Potom sa odporúča postupne znižovať teplotu v kabíne pomocou klimatizácie. Optimálna teplota pre vodiča je 19-21 stupňov Celzia. Nemenej dôležité je správne nastaviť smer a výkon prúdenia vzduchu. Neodporúča sa nastaviť prúd chladného vzduchu priamo na akúkoľvek časť tela. Môže to spôsobiť prechladnutie alebo bolestivý zápal svalov a kĺbov. Najlepšie je nasmerovať vzduch na okná vozidla.

 

Správne použitie klimatizácie rovnako znamená starostlivosť o jej stav. Vzhľadom na to, že časom sa kabínový filter znečistí, mal by byť pravidelne menený. Každé 2 - 3 roky sa odporúča vykonať prehliadku klimatizácie. Ak nie je klimatizácia pravidelne čistená, môžu sa v nej vyvinúť plesne, neraz alergické reakcie a v niektorých prípadoch aj k plesňovému zápalu pľúc.

 

Klimatizácia určite uľahčuje cestovanie autom. Najmä v lete, kedy prevládajú vysoké teploty. Klimatizácia vozidla by sa však mala používať správnym spôsobom, aby sa zabránilo prechladnutiu a iným zdravotným problémom. Takisto netreba zabúdať na správnu prevádzku klimatizačného systému, čistenie a pravidelné kontroly.

 

Potrebujete profesionálnu podporu?

VYHĽADAJTE NAJBLIŽŠÍ SERVIS PREMIO