Dojazdové koleso a rezervné koleso – čo je lepšia voľba? 

Defekt pneumatiky počas jazdy? To sa môže stať každému! V takejto situácii máte na výber: zavolať pomoc alebo ak máte v kufri rezervné či dojazdové koleso, navštíviť najbližší servis Premio. Rezervné koleso alebo dojazdové koleso - ktoré z nich je lepšie? Pre ktoré riešenie sa rozhodnúť?

 

V posledných rokoch výrobcovia zaviedli maximálne odľahčenie áut (nižšia hmotnosť znamená nižšiu spotreba paliva) a hľadajú v nich ďalší priestor pre rôzne časti výbavy. „Obeťou“ týchto snáh sa stali aj rezervné kolesá. Najprv boli vymenené za menšie dojazdové kolesá. Potom sa začali používať opravné súpravy, ktoré umožnili dojazd do pneuservisu na poškodenej pneumatike. Následne začali na prémiové autá výrobcovia montovať pneumatiky typu RunOnFlat, aby umožnili jazdu aj s prepichnutou pneumatikou. Niektorí vodiči odstránili náhradné alebo dojazdové koleso zo svojho automobilu dobrovoľne pre montáž plynovej inštalácie. Vtedy je možné plynovú nádrž umiestniť na miesto rezervného kolesa.

Ak ste medzi šťastlivcami, ktorí majú miesto v kufri na takzvanú rezervu, máte možnosť voľby medzi rezervným a dojazdovým kolesom.

 

Ktoré z nich je lepšie? 

 

Čas prezuť pneumatiky? Pozrite si ponuku Premio.

Náhradné koleso - kompletná rezerva vo vašom kufri

 

Rezervné koleso je piate koleso v kufri auta. Má rovnaký disk a pneumatiku ako sú na aute. Môže sa ale stať, že rezervné koleso má úplne inú pneumatiku ako kolesá auta.

 

Aké výhody má rezervné koleso?

 

  • Keď dôjde k defektu, stačí demontovať koleso s poškodenou pneumatikou, namontovať rezervné koleso na jeho miesto a môžete pokračovať v jazde. Napríklad do najbližšieho servisu, kde bude poškodené koleso opravené.
  • Rezervné koleso vám umožňuje pokračovať v jazde akoukoľvek rýchlosťou, aj keď sa vodič vydá na veľmi dlhú cestu.
  • Výmena rezervného kolesa by nemala trvať dlhšie ako 10 minút.

 

Aké nevýhody má rezervné koleso?

 

  • Výmena rezervného kolesa sa musí vykonať na rovnom a pevnom mieste. Potrebujete na to veľa priestoru. Koleso nemôžete meniť na piesku, štrku alebo svahu úzkej cesty. Miesto musí byť osvetlené a mať jednoduchý povrch. Ak povrch nebude rovný, auto by sa mohlo stočiť.
  • Rezervné koleso je ťažké. Nadvihnutie auta pomocou zdviháku tiež vyžaduje veľa úsilia. Je to možné, že to sami nezvládnete.
  • Pri výmene rezervného kolesa sa vždy zašpiníte. Budete musieť mať počas výmeny rukavice a dávať si pozor.
  • Rezervné koleso nie vždy umožňuje plne bezpečnú jazdu vysokou rýchlosťou. Môže byť na ňom zimná pneumatika, zatiaľ čo ostatné pneumatiky na aute môžu byť letné. Alebo naopak – na rezervnom kolese môže byť letná pneumatika, zatiaľ čo na kolesách budú zimné. Ideálne je, keď sú na kolesách vozidla i rezervnom kolese celoročné pneumatiky.
  • Rezervné koleso môže mať pneumatiku s oveľa vyšším dezénom ako pneumatiky na kolesách vozidla. To môže spôsobiť zníženie komfortu jazdy – potrebu častých korekcií smeru jazdy pomocou volantu.

 

Je potrebné upozorniť na pravidlá cestnej premávky na Slovensku, ktoré hovoria o tom, že pneumatiky na jednej náprave vozidla by mali byť rovnaké, čo sa modelu, rozmeru, ako aj účelu týka (zimné, letné, celoročné). Pneumatiky na jednej náprave by mali mať rovnaké indexy nosnosti a rýchlosti a rovnaký stupeň opotrebenia. 

 

Dojazdové kolesá — alternatíva k rezervnému kolesu

 

Dojazdové koleso je menšia verzia rezervného kolesa. Koleso má menšiu veľkosť a je ľahšie. Disk a pneumatika dojazdového kolesa sú užšie ako štandardná veľkosť pneumatiky.

 

Aké výhody má dojazdové koleso?

 

  • Dojazdové koleso je ľahšie a menšie ako štandardné rezervné koleso. Vďaka tomu zaberá menej miesta v kufri auta.
  • Dojazdové koleso je lacnejšie ako plnohodnotné rezervné koleso.

 

Aké nevýhody má dojazdové koleso?

 

  • Montáž dojazdového kolesa prebieha rovnako ako pri rezervnom kolese.
  • Dojazdové koleso umožňuje jazdu rýchlosťou do 80 km/h.
  • Montáž dojazdového kolesa môže spôsobiť, že systémy aktívnej bezpečnosti (od ABS cez vyššie uvedenú hierarchiu ASR a ESP) prestanú pracovať správnym spôsobom a to znižuje bezpečnosť jazdy.
  • Pri jazde s dojazdovým kolesom sa odporúča vyhnúť sa ostrému brzdeniu a agresívnemu manévrovaniu. V dôsledku menšej kontaktnej plochy s povrchom vozovky sa môžete ľahko dostať do šmyku.
  • Systém sledovania tlaku v pneumatikách TPMS (priamy systém s vysielačmi vo ventiloch) môže neustále varovať pred poruchou.
  • Je potrebné jemne vchádzať do zákrut - existuje vysoké riziko šmyku. 

 

Koľko kilometrov môžem prejsť na dojazdovom kolese?

 

Výrobcovia nešpecifikujú, aké maximálne množstvo kilometrov je možné absolvovať na dojazdovom kolese. Je však potrebné mať na pamäti, že dojazdové koleso slúži len ako dočasná pomoc, ktorá vám umožní dostať sa do najbližšieho pneuservisu alebo domov. Dlhodobá jazda s dojazdovým kolesom je nebezpečná. Prečo?

 

  • Malá kontaktná plocha pneumatiky s vozovkou znižuje priľnavosť. Tým sa predlžuje brzdná dráha. Nebezpečenstvo šmyku sa zvyšuje.
  • Môžu sa objaviť problémy so správnym fungovaním systém aktívnej bezpečnosti pomáhajúce počas jazdy vodičovi. 

 

Tlak v rezervnom kolese

 

Rezervné koleso vyžaduje pravidelnú kontrolu tlaku a dohustenie na odporúčanú úroveň pomocou nožnej pumpy alebo kompresora. Tlak v ňom by mal byť o niečo vyšší ako v ostatných kolesách. Napríklad, ak je v ostatných kolesách odporúčaný tlak 2,2 bar, rezervné koleso by malo byť nahustené na 2,5 bar.

 

Tlak dojazdového kolesa

 

Výrobcovia dojazdových kolies zvyčajne definujú, aký by mal byť tlak v dojazdovom kolese. Najčastejšie sa má pohybovať od 4,2 do 4,5 barov. Skontrolujte v príručke k vozidlu, aký tlak v kolesách odporúča výrobca. Pravidelne po niekoľkých týždňoch je dobré skontrolovať jeho hodnotu a v prípade potreby ju opraviť (dohustiť koleso) pomocou kompresora na čerpacej stanici, vlastným elektrickým kompresorom alebo nožnou pumpou na kolesá.

 

Upozorňujeme, že rezervné koleso a dojazdové koleso sú dočasné riešenia a po výmene je potrebné navštíviť čo najskôr autoservis. Využite služby servisov Premio, kde kvalifikovaní odborníci skontrolujú vaše auto a pomôžu vám aj pri výbere nových pneumatík.

 

Potrebujete profesionálnu podporu?

VYHĽADAJTE NAJBLIŽŠÍ SERVIS PREMIO