Potrebujete pomoc? Volajte 0800 601 610

clear search submit search
    close error modal

    Kde by ste radi využili služby servisu Premio?

    Ak chcete nájsť servis Premio, je potrebné zadať mesto alebo PSČ.

    Tlak v pneumatikách

    Tire Pressure

    Aký je správny tlak a čo ešte stojí za to o ňom vedieť?

    Každý vodič a majiteľ vozidla by sa mal postarať o správny tlak v pneumatikách. Je to dôležité nielen pre komfort jazdy a dlhú životnosť pneumatík, ale aj pre bezpečnosť vodiča a jeho spolucestujúcich.

     

    Skontrolujte stav tlaku v pneumatikách a využite využite snímače tlaku TPMS.

     

    Aký je správny tlak v pneumatikách?

     

    Všeobecne sa uznáva, že správny tlak v pneumatikách je univerzálna hodnota 2,2 baru. Tento tlak vzduchu v pneumatikách je bezpečný a dá sa udržať vo väčšine automobilov. Na druhej strane, ak by sme boli dôslednejší, pokiaľ ide o to, aký tlak v pneumatikách je optimálny pre konkrétne vozidlo, postupovali by sme podľa odporúčaní výrobcu. Táto hodnota je zvyčajne zahrnutá v návode na obsluhu vozidla alebo na špeciálnej nálepke v ráme dverí. V niektorých modeloch automobilov sa tieto údaje nachádzajú aj na nálepke na veku kufra, s náhradným kolesom v kufri, v úložnom priestore alebo na klapke palivovej nádrže. Upozorňujeme, že pneumatiky majú aj informácie o tlaku, ale zobrazujú maximálny tlak, ktorý je pre pneumatiku povolený, nie správny tlak v pneumatike v aute, na ktorom sú použité.

     

    Ak ste už v aute našli štítok, musíte ho tiež správne prečítať. Jednotka tlaku je tu veľmi dôležitá. Správny tlak pre dané vozidlo je zvyčajne daný v baroch. Odčíta sa podľa veľkosti pneumatiky, ako aj hmotnosti vozidla s cestujúcimi a nákladom, t. j. koľko ľudí sa prepravuje a či je v aute batožina. Je tiež veľmi dôležité, aby tabuľky poskytovali informácie o optimálnom tlaku samostatne v predných pneumatikách a v zadných pneumatikách. Ukazujú to šípky nad hodnotami tlaku.

     

    Malo by sa tiež pamätať na to, že tlak v pneumatikách, ktorý je v danej chvíli optimálny pre dané vozidlo, je ovplyvnený aj teplotou vzduchu. V prvom rade by sa, samozrejme, mali dodržiavať odporúčania výrobcu na udržanie správneho tlaku vo vzťahu k podmienkam, ale keď sa očakávajú rýchle poklesy teploty, je dobré zvýšiť tlak v pneumatikách približne o 0,2 baru.

     

    Kedy je najlepší čas na kontrolu tlaku v pneumatikách?

     

    Keď viete, aký tlak v pneumatikách je pre váš automobil optimálny, musíte vedieť, ako často treba kontrolovať tlak v pneumatikách. Na meranie tlaku v pneumatikách sa používa špeciálne zariadenie, nazývané manometer, ktoré jednoducho skontroluje, koľko vzduchu je práve v pneumatikách. Môžete sa stretnúť so všetkými druhmi manometrov, ktoré merajú aktuálny tlak v pneumatikách vozidla. Najpresnejšie sú elektronické manometre. Zároveň stojí za to vedieť, že manometre sú k dispozícii aj pre verejnosť, spravidla na každej čerpacej stanici a v autoservisoch, vrátane špecializovaných - pneuservisov.

     

    Existuje niekoľko dôležitých pravidiel, kedy je najlepšie merať tlak v pneumatikách. Určite to musíte robiť pravidelne, čím sa vyhnete mnohým nepríjemným situáciám. Je veľmi dobrým zvykom kontrolovať správny tlak v pneumatikách zakaždým, keď navštívite čerpaciu stanicu. Ďalšou praxou je pravidelná kontrola tlaku každých 30 dní. Tiež stojí za to skontrolovať tlak v pneumatikách zakaždým, keď sa teplota vzduchu zmení o 10 °C. Tlak v pneumatikách by sa mal merať aj pred každou dlhšou trasou. Ďalším dôležitým pravidlom je merať ho na studených kolesách, to znamená najmenej 30 minút po skončení jazdy.

     

    Tlak a bezpečnosť pneumatík

     

    Tlak v pneumatikách ovplyvňuje bezpečnosť jazdy. Keď je tlak v pneumatikách príliš nízky, vnútorná konštrukcia pneumatiky podlieha poškodeniu. Ďalším nebezpečenstvom je zvýšený valivý odpor, čo môže viesť k väčšej spotrebe paliva až o 5 %. Príliš vysoký tlak v pneumatikách znižuje životnosť dezénu až o 25 %. V tomto bode je potrebné uviesť, že deformovaná kontaktná plocha pneumatiky so zemou môže výrazne narušiť presnosť jazdy vozidla a jeho stabilitu pri zatáčaní – tento jav sa bežne označuje ako „plávanie" pneumatiky. Vozidlo, ktoré má pneumatiky so zníženým tlakom, je pravdepodobnejšie vystavené ďalšiemu nepriaznivému javu – aquaplaningu – pri sploštenej pneumatike musí voda prejsť oveľa dlhšiu vzdialenosť predtým, ako je úplne odvedená von. Podhustená pneumatika sa prehrieva, čo môže viesť k veľmi nebezpečnej explózii pneumatiky počas jazdy vysokou rýchlosťou.

     

    Keď je tlak v pneumatikách príliš vysoký, vytvára to riziko poškodenia pri náraze do výmoľa alebo do obrubníka. Príliš vysoký tlak v pneumatikách sa premieta do menšej kontaktnej plochy medzi pneumatikou a vozovkou, čo má za následok zhoršenie priľnavosti. Negatívne sa tiež premieta do komfortu jazdy – nárazy sú menej tlmené – čo ďalej spôsobuje vyššiu hladinu hluku. Ďalšou nevýhodou príliš vysokého tlaku v pneumatikách je rýchlejšie opotrebovanie komponentov odpruženia, čo vedie k slabšiemu tlmeniu. V konečnom prípade to môže dokonca viesť k zlyhaniu elektronických systémov.

     

    Pri správnej prevádzke vozidla zohráva veľmi dôležitú úlohu správny tlak v jeho pneumatikách. Správna úroveň tlaku v pneumatikách by mala zodpovedať modelu vozidla, poveternostným podmienkam a tomu, koľko ľudí je v aute počas jazdy. Preto by sa tlak v pneumatikách mal pravidelne kontrolovať, aby sa znížilo riziko poruchy alebo straty kontroly nad vozidlom.

     

    Potrebujete profesionálnu podporu?

    VYHĽADAJTE NAJBLIŽŠÍ SERVIS PREMIO