Potrebujete pomoc? Volajte 0800 601 610

Dezén pneumatiky: aký význam má hĺbka dezéna?

Tire Tread

Povrch automobilovej pneumatiky, ktorá prichádza do styku s vozovkou, má veľkosť otvorenej dlane. Práve v tomto bode sa všetky sily pôsobiace na vozidlo počas jazdy hromadia a práve od neho závisí, ako sa bude vozidlo držať na ceste. Schopnosť posúdiť stav pneumatík vám umožní postarať sa o vašu bezpečnosť a vyhnúť sa potenciálne nebezpečným situáciám.

 

Najdôležitejším a najviditeľnejším prvkom, ktorý prezradí stav pneumatík, je hĺbka dezénu behúňa. Spolu s jeho opotrebením sa postupne znižuje aj priľnavosť takejto pneumatiky. Počas pravidelnej jazdy nemusíte tieto jemné zmeny cítiť, ale je potrebné zachovať neustálu ostražitosť. Opotrebovaný dezén pneumatík sa môže naplniť vodou v hlbšej kaluži, čo spôsobuje veľmi nebezpečný jav aquaplaning.

 

Vozidlo, ktoré nedokáže odvádzať všetku vodu spod svojich kolies, stráca trakciu a začne kĺzať zotrvačnosťou po povrchu vody. Vodič v takejto situácii úplne stráca kontrolu nad vozidlom. 

Ak však sledujete motoristické preteky, môžete si všimnúť, že najrýchlejšie vozidlá nemajú na kolesách dezén. Znamená to, že môžete rovnako efektívne jazdiť na „holých“ pneumatikách? Absolútne nie – v pretekárskych automobiloch sa využíva úplne iný efekt.

 

Povrch pneumatík počas pretekov sa ohrieva na 100-110 °C, čím sa zvyšuje ich pružnosť a doslova sa lepia k vozovke. Pri takýchto silách je hladký povrch pneumatiky dokonca vyžadovaný, pretože drážky by mohli urýchliť odlupovanie kusov gumy v zákrutách. 

 

Využite profesionálny servis protektorovania pneumatík pre nákladné vozidlá.

Hĺbka dezénu - čo je potrebné vedieť?

 

Dezén pneumatiky je zodpovedný za prácu vonkajšej vrstvy pneumatiky, ktorá vďaka nej môže presne priľnúť k asfaltu. Pri vozidle s hmotnosťou 1,5 tony na každé koleso pôsobí tlak približne 375 kilogramov a táto sila tlačí na povrch pneumatiky a zväčšuje kontaktnú plochu so zemou. Výška dezénu má vplyv na:

 

  • rozbiehanie sa a zrýchlenie vozidla,
  • dobu brzdenia a brzdnú dráhu,
  • ovládateľnosť vozidla,
  • priľnavosť v zákrutách,
  • spotrebu paliva,
  • trakciu vozidla.

 

Zárezy dezénu na povrchu sú navrhnuté tak, aby sa odstraňovali z kolies piesok, sneh i vodu. Čím väčšia je hĺbka dezénu, tým efektívnejšie odstraňuje tieto prvky. V praxi je najväčší rozdiel vždy cítiť sviežo po výmene starých pneumatík za nové – je to rýchly spôsob, ako jasne zlepšiť väčšinu jazdných vlastností vozidla.

 

V novej pneumatike majú zárezy dezénu hrúbku od 8 do približne 10 mm. Zimné pneumatiky majú podobnú hĺbku dezénu ako behúň letnej pneumatiky, ale v nich hrajú väčšiu úlohu drážky a veľkosť hlavných drážok. Minimálna hĺbka dezénu, na ktorom je možné jazdiť na slovenských cestách, je 1,6 mm. Je to však limitná hodnota, ktorú by sme nikdy nemali dosiahnuť. 

 

Rýchlosť opotrebovania dezénu, čo to znamená?

 

Nie každý vždy so sebou nesie meradlo hĺbky dezénu pneumatiky, takže výrobcovia našli jednoduché, ale efektívne riešenie. Sú to indikátory opotrebenia pneumatiky, známe skratkou TWI (ang. tire wear indicator). Pneumatiky s indikátormi sú zvyčajne označené symbolom TWI umiestneným na okraji behúňa.

 

Ukazovatele majú niekoľko foriem:

 

  • U letných pneumatík sa nachádzajú v spodnej časti hlavných drážok pneumatiky. Majú pravidelne rozmiestnené výstupky vysoké 1,6 mm (minimálna hĺbka dezénu). Keď opotrebenie dosiahne kritickú úroveň, výstupky začnú prerušovať pozdĺžne drážky a stávajú sa jasne viditeľné.
  • Niektoré zimné pneumatiky majú vyššie výstupky pre jazdu na snehu. Odhaľujú sa rýchlejšie ako indikátory kritickej miery opotrebenia. To je potrebné, pretože zimné pneumatiky potrebujú odstrániť veľké množstvo snehu a to je možné len vďaka dezénu. V niektorých krajinách takéto opotrebované pneumatiky prestávajú byť klasifikované ako zimné pneumatiky.
  • Namiesto výstupkov môžu byť v pneumatike vrstvy gumy s variabilnými jasnými farbami. Odhaľujú sa po opotrebení vrchných vrstiev a môžu mať niekoľko farieb, v závislosti od aktuálnej hĺbky dezénu.

 

Na trhu je k dispozícii získať množstvo meracích prístrojov, ktoré vám pomôžu manuálne posúdiť stav dezénu. Najjednoduchšie sú vo forme kľúčeniek s označeniami, ktoré môžete vložiť do dezénu pneumatiky. Jedná sa o jednoduchý a efektívny spôsob, ako rýchlo skontrolovať stav pneumatiky. Vyspelejšie modely, dostupné za cenu okolo 7-15 eur, už majú digitálne displeje a odčítavajú na desatiny milimetra presne. 

 

Aká je optimálna hĺbka dezénu?

 

Všeobecne sa uznáva, že letné pneumatiky by sa mali vymeniť po dosiahnutí limitu 3 mm, pri zimných pneumatikách – 4 mm.

 

Je zbytočné snažiť sa ušetriť a jazdiť na pneumatikách pod odporúčanými hodnotami. Cestné pneumatiky môžu zvyčajne bezpečne najazdiť okolo 30 tisíc kilometrov. Pri spotrebe 8 litrov na 100 kilometrov a cene paliva 1,10 eur za liter sú náklady na samotné palivo pri takej vzdialenosti asi 2650 eur. Aj keď si kúpite prémiové pneumatiky bude to len desatina hodnoty spálených pohonných hmôt. Ak zvážime, aký vplyv na jazdu a bezpečnosť majú pneumatiky v dobrom stave, stojí za to do nich investovať.

 

Dezén pneumatiky by ste mali skontrolovať po celej jeho šírke. Nerovnomerné opotrebovanie môže byť signálom, že vašu pozornosť vyžadujú aj iné časti:

 

  • nadmerne opotrebená stredná časť pneumatiky môže naznačovať príliš vysoký tlak v pneumatike
  • zvýšené opotrebenie na okrajoch pneumatiky svedčí o príliš nízkom tlaku vzduchu
  • nerovnomerné opotrebenie medzi vnútornou a vonkajšou časťou dezénu naznačuje nesprávnu geometriu kolies
  • nerovnomerné opotrebenie po celom povrchu pneumatiky sú signálom zlého vyváženia kolies

 

Opotrebenie sa môže vyskytnúť na vnútornej strane pneumatiky, ktorá je pre vodiča neviditeľná, preto stojí za to nechať pneumatiky skontrolovať v špecializovaných servisoch. Opotrebenie, ktoré nie je na prvý pohľad vidno sa môže zväčšiť a v extrémnych prípadoch viesť k explózii pneumatiky na ceste.

 

V servisoch Premio vám pomôžu posúdiť stav pneumatík a skontrolovať výšku dezénu. Ak sa počas kontroly zistia vyššie uvedené problémy, môžete ich vyriešiť priamo na mieste.