Tlak v dojazdovom kolese a iné informácie

Rezervné koleso bolo verným pomocníkom každého vodiča. V prípade defektu ho stačilo namontovať a mohli ste ísť ďalej. V posledných rokoch je automobilkami toto „priateľstvo“ nahrádzané dojazdovým kolesom.

 

Rezervné koleso sa v autách nachádzalo v špeciálnej dutine umiestnenej v kufri vozidla. Najjednoduchším a najlacnejším riešením bolo, že disk bol priskrutkovaný k podlahe vozidla špeciálnou skrutkou s kovovou prítlačnou doskou. V starých automobiloch, s motorom umiestneným vzadu, bolo rezervné koleso v kufri umiestnenom vpredu. Vždy malo disk a pneumatiku v rovnakej veľkosti ako kolesá namontované na vozidle. To umožnilo jazdiť bez problémov ďalej rovnakou rýchlosťou. 

 

Vymeňte dojazdové koleso za správne koleso pre vaše auto - pozrite si ponuku Premio.

Rezervné koleso a dojazdové koleso

 

 

Prečo bol nahradený tak príjemný vzťah medzi rezervným kolesom a vodičom? Po prvé - pre chronický nedostatok priestoru v autách. Rezervné koleso zaberá veľa miesta. Aj to napriek tomu, že je v spodnej časti batožinového priestoru, pod jeho podlahou. V  nových automobiloch je čoraz menej miesta a požiadavky zákazníkov sa zvyšujú. Každý chce mať stále väčšie a pohodlnejšie auto s veľkým kufrom. Kde získate priestor na zväčšenie kufra? Musíte odstrániť rezervné koleso.

 

Po druhé - pre náklady. Náhradné koleso je drahé. Koniec koncov, má plnohodnotný disk (hliníkové sa nepoužívajú práve pre náklady) a plnohodnotnú pneumatiku. Výrobca automobilov musel použiť rovnakú pneumatiku ako na kolesách auta. A ako viete, pri prvej montáži sa používajú veľmi kvalitné pneumatiky. Preto nikoho neprekvapí, že niektorí výrobcovia začali pri kúpe osobného automobilu požadovať príplatky za rezervné koleso.

 

Po tretie - pre hmotnosť. Váži rezervné koleso veľa v porovnaní s hmotnosťou vozidla? Ani nie. V posledných rokoch sa však automobilky museli prispôsobiť tlaku, ktorý na ne vyvíjajú majitelia vozidiel a ekológovia. Podľa nich by mali automobily spotrebúvať menej paliva, a tým by mali mať aj nižšie emisie výfukových plynov. Ako znížiť spotrebu? Môžete znížiť hmotnosť vozidla. Dojazdové koleso namiesto štandardného rezervného kolesa znamená úsporu niekoľkých kilogramov. A to je už o niekoľko kvapiek paliva menej na každých 100 kilometrov.

 

Dojazdové koleso zaberá málo miesta a je oveľa lacnejšie ako rezervné koleso. Stalo sa tak často používaným riešením, hoci nie je bez chýb. Niektoré automobilky išli ešte ďalej a odstránili zo svojich áut dokonca aj dojazdové koleso. Namiesto neho sa začali používať opravné súpravy pre kolesá (pena plus kompresor), čo umožnilo dočasné zalepenie pneumatiky a dojazd do pneuservisu. V prémiových automobiloch boli odstránené aj opravné súpravy. Nahradili ich pneumatiky, ktoré vám umožnia cestovať desiatky kilometrov s obmedzenou rýchlosťou. Pneumatiky typu RunOnFlat umožňujú eliminovať nebezpečenstvo, ktoré spôsobuje jazda na dojazdovom kolese.

 

Ako sa dojazdové koleso líši od rezervného kolesa? Je menšie. Má jednoduchší, užší disk a užšiu pneumatiku. Vďaka tomu zaberá menej miesta a je lacnejšie. Môžete ho prenášať aj v malom kufri bez rizika straty priestoru. Preto sa dojazdové koleso stalo takým populárnym. 

 

Aký by mal byť tlak v dojazdovom kolese?

 

Dojazdové koleso má špecifickú konštrukciu. Na disku je úzka pneumatika, ktorá sa nepodobá štandardnej rezervnej pneumatike. Dojazdové koleso má aj iný dezén – univerzálny. Neposkytuje takú priľnavosť, ako behúň používaný na zimných, letných alebo celoročných pneumatikách.

 

Veľmi dôležitý je v takomto kolese vhodný tlak. Na čo treba pamätať? Vodiči často zabúdajú na to, že musia udržiavať v rezervnom kolese správny tlak. Zvyčajne by mal byť o niečo vyšší ako v ostatných kolesách auta. Napríklad, keď výrobca odporučí tlak 2,2 baru na pneumatiky auta, v rezervnom kolese môže byť tlak 2,4 baru. Dojazdové koleso sa riadi vlastnými pravidlami. Tu môže byť tlak oveľa vyšší. Jeho hodnota je daná výrobcom. Typicky je tlak v dojazdovom kolese medzi 4,2 a 4,5 barmi. Tlak v dojazdovom kolese sa môže doplniť pomocou nožnej pumpy, elektrického kompresora alebo kompresora na čerpacej stanici. Dojazdové koleso má rovnaký ventil ako štandardné rezervné koleso. 

 

Rýchlosť jazdy s dojazdovým kolesom

 

Dojazdové koleso je užšie. Uzší je tiež jeho disk i pneumatika, čím sa zmenšuje kontaktná plocha pneumatiky s povrchom vozovky. To spôsobuje, že takéto koleso poskytuje menšiu trakciu ako štandardné alebo rezervné koleso. Dezén dojazdového kolesa je zvyčajne univerzálny a neposkytuje takú trakciu ako dezén štandardného kolesa.

 

Samotný názov „dojazdové koleso“ vyjadruje účel tohto prvku – používa sa na dojazd do pneuservisu alebo domov. Nie je určené pre bežnú prevádzku. Prečo?

 

  • Vozidlo, na ktorom je namontované dojazdové koleso, môže ísť maximálnou rýchlosťou do 80 km/h. Odporúča sa však jazdiť pomalšie.
  • Menšia kontaktná plocha pneumatiky s vozovkou má za následok horšiu stabilitu a ovládateľnosť. Hnacia sila je prenášaná slabšie.
  • Menšia kontaktná plocha pneumatiky s vozovkou a iný behúň ako na pneumatikách bežných kolies sú dôvodom dlhšej brzdnej dráhy.
  • Dojazdové koleso môže byť pre svoje obmedzenia dôvodom nesprávneho fungovania systémov aktívnej bezpečnosti, ako sú ABS (systém zabraňujúci zablokovaniu kolies počas brzdenia), ASR (systém zabraňujúci šmyku poháňaného kolesa), ako aj ESP (protišmykový systém). Inak môže fungovať aktívna podpora núdzového brzdenia a systém ochrany pred nehodou (napr. Front Assist).
  • Pri jazde na dojazdovom kolese je potrebné eliminovať náhle pohyby s vozidlom. Je žiadúce jazdiť pokojne, miernou rýchlosťou, vyhýbať sa rýchlemu brzdeniu a nutnosti vykonávať náhle pohyby.
  • Na vozidle môže byť (naraz) namontované maximálne jedno dojazdové koleso.
  • Na dojazdovom kolese je možné prejsť maximálne niekoľko desiatok kilometrov.
  • Počas teplých mesiacov by malo byť dojazdové koleso namontované na zadnú nápravu.
  • Počas chladných mesiacov a snehu a ľadu na cestách by malo byť dojazdové koleso namontované na prednej náprave vozidla.

 

Dojazdové koleso (dojazdovka) je pomocnou rukou vodiča, ak sa mu pritrafí na ceste defekt. V žiadnom prípade by sa nemalo považovať za dlhodobé riešenie alebo náhradu skutočného kolesa. 

 

Potrebujete profesionálnu podporu?

VYHĽADAJTE NAJBLIŽŠÍ SERVIS PREMIO