Šírka disku a zális (ET) - o čo vlastne ide?

Hľadáte pre svoje auto nové disky, ale stále počúvate o podivných veciach, ako je ET a šírka disku. Dnes vám vysvetlíme, čo tieto pojmy znamenajú. Vďaka tomu si bez problémov vyberiete pre svoje auto nové alebo jazdené disky!

 

Hliníkové disky sú veľmi dôležitou súčasťou kolies auta, a majú obrovský vplyv na bezpečnosť jazdy. Hliníkové disky sú tiež ozdobou každého auta. Aby ste si mohli správne vybrať disky pre konkrétny model vozidla, musíte poznať najdôležitejšie parametre, ktoré ich opisujú. Najdôležitejšími parametrami diskov sú:

 

  • priemer kolesa (disku) v palcoch,
  • šírka disku v palcoch,
  • typ a výška pätky,
  • tvar profilu disku,
  • počet dier a priemer rozstupovej kružnice dier,
  • zális ET.

 

V tomto návode sa budeme venovať dvom posledným parametrom. 

 

Vyberte si optimálne kolesá pre vaše auto s odborníkmi z Premio.

ET zális disku – čo to je?

 

ET zális je opísané na každom disku. ET (z nemčiny Einpress Tiefe – hĺbka zálisu) udáva, ako bude koleso umiestnené v podbehu alebo vysunuté vonku z auta, po montáži k náboju kolesa.

 

  • Kladné hodnoty ET (napr. ET30) označujú, že disk bude osadený o 30 mm hlbšie v podbehu auta.
  • Záporné hodnoty ET (napr. ET-30) označujú, že disk bude vysunutý o 30 mm von z podbehu auta.

 

Kde hľadať parameter ET? Mal by byť vyrazený na vnútornom okraji disku, aj keď to tak nie je vždy.

 

Akú formu má tento parameter? ET plus dve číslice, napr. ET40. Parameter ET môže byť kladný alebo záporný. Napríklad označenie na disku môže mať tvar ET30 alebo ET50. Čo to znamená? Symbol ET30 hovorí o tom, že hĺbka odsadenia daného kolesa (tzv. offset) je 30 mm. Symbol ET50 označuje, že hĺbka odsadenia daného kolesa je 50 mm. V praxi to znamená, že ET30 bude v porovnaní s ET50 pri zachovaní rovnakej šírky disku vysunuté o 20 mm viac z automobilu.

 

Prečo je zális ET také dôležitý?

 

Čím je označenie ET nižšie, tým viac bude disk vyčnievať von za obrys karosérie vozidla. Čím je označenie ET vyššie, tým viac bude disk vo vnútri podbehu karosérie vozidla.

 

Použitie disku s nesprávnym parametrom ET môže spôsobiť nesprávne fungovanie kolies v aute. Koleso sa môže počas jazdy trieť o brzdové komponenty, časti zavesenia a dokonca aj o karosériu (napríklad pri otáčaní). O tom, že je to mimoriadne nebezpečné netreba ani hovoriť. Môže nastať obmedzenie ovládateľnosti auta. Pneumatika môže byť poškodená v dôsledku trenia (bočnica pneumatiky bude najzraniteľnejšia). Časti odpruženia a brzdového systému sa môžu rýchlo opotrebovať v dôsledku mechanického trenia kolesom vozidla. Mnohé časti sa môžu prehriať.

 

Parameter ET je dôležité pre všetky typy diskov. Bez ohľadu na to, či v aute používame hliníkové alebo oceľové disky. 

 

Šírka disku (ráfiku) – čo je potrebné vedieť?

 

Šírka disku je parameter, ktorý určuje vzdialenosť medzi predným a zadným okrajom disku. Táto vzdialenosť je vyjadrená v palcoch. Obruba disku je vydutie, ku ktorému prilieha pätka pneumatiky.

 

Šírka disku je uvedená v palcoch – napr. 5,5 palca. Najčastejšie sa podáva ako prvý parameter. Za ním nasleduje parameter vo forme písmena, ktorý určuje, aký tvar okraja ráfiku sa používa u daného disku (napr. označenie J).

 

ET a šírka disku

 

Ukazovateľ odsadenia je veľmi dôležitým parametrom. Treba však mať na pamäti, že je to len jeden z prvkov, ktoré musíte vziať do úvahy pri výbere disku.

 

Samotná hĺbka zálisu vám nepovie všetko o tom, ako budú kolesá na aute vyzerať:

 

  • Disk s rovnakým ET, ale menšej šírky, bude menej vyčnievať z podbehu;
  • Disk s rovnakým ET, ale väčšou šírkou, bude menej vyčnievať z podbehu.

 

Správny výber kolies pre auto je veľmi dôležitým krokom, ktorý vyžaduje, aby ste zohľadnili celý rad údajov. Hĺbka zálisu ET a šírka disku patria medzi najdôležitejšie parametre, ale nie jediné. Pre mnohých ľudí môže byť ťažké vybrať si disky pre svoje vlastné auto. Preto v prípade problémov stojí za to využiť pomoc špecialistov Premio.

 

Potrebujete profesionálnu podporu?

VYHĽADAJTE NAJBLIŽŠÍ SERVIS PREMIO