Hĺbka dezénu nákladných pneumatík: na čo je potrebné pamätať

Kedy ste naposledy kontrolovali hĺbku dezénu nákladných pneumatík? Ako zistiť, či sú pneumatiky nákladného vozidla stále použiteľné? Ako sa vyhnúť vysokej pokute za to, že je dezén nákladných pneumatík v nevhodnom stave? Na čo pamätať pred začiatkom cesty?

 

Nákladné vozidlo môže byť uvedené do prevádzky vtedy, keď spĺňa prísne normy. Jednou z nich je správna hĺbka dezénu pneumatík pre nákladné vozidlo.Ten zaisťuje predovšetkým bezpečnú jazdu. Žiaľ, vodiči často zanedbávajú stav behúňa nákladných pneumatík, a preto sa v mnohých krajinách kontroluje nie len počet odjazdených hodín, ale aj stav pneumatík, najmä stav behúňa.

 

Uistite sa, že behúň vašich nákladných pneumatík spĺňa všetky požiadavky.

Hĺbka dezénu nákladnej pneumatiky

 

Rozporządzenie Podľa zákona je minimálna prípustná hĺbka dezénu 1,6 mm. Je to podobné v mnohých európskych krajinách. Čo môže hroziť za nedodržanie tohto predpisu? Vysoká pokuta alebo zákaz ďalšej jazdy alebo oboje.

 

Polícia v mnohých krajinách často kontroluje stav pneumatík nákladných vozidiel. Vodiči si neuvedomujú, že pneumatiky je potrebné raz za čas vymeniť, pretože môžu ohroziť bezpečnosť cestnej premávky.

 

V prípade dezénu nákladných pneumatík je dôležitá pravidelná kontrola jeho hĺbky. Na meranie je možné použiť rôzne nástroje. Od najjednoduchšieho, ako je posuvné meradlo, až po digitálny merač hĺbky dezénu nákladnej pneumatiky. Pri meraní však môžu nastať chyby. Ako sa im vyhnúť? Čo ak chceme skontrolovať počas dlhšej cesty, či sú pneumatiky nákladného vozidla vhodné na ďalšiu jazdu? Ako sa dá inak skontrolovať hĺbka dezénu nákladnej pneumatiky?

Čo to je TWI (Tread Wear Indicator)?

 

Ve%lkým pomocníkom je indikátor opotrebenia behúňa (Tread Wear Indicator). Wskazują one Určuje minimálnu prípustnú hĺbku dezénu pre nákladné pneumatiky, ktorá je 1,6 mm. V prípade behúňa nákladných pneumatík sú tieto značky prítomné na viacerých miestach, aby sa dali ľahko merať. Ak sa dezén pnematík nákladného vozidla blíži k TWI, je potrebné mať na pamäti, že:

 

  • pneumatiky budú čoskoro nevhodné pre ďalšiu jazdu,
  • jazda na týchto pneumatikách bude porušením predpisov,
  • je potrebné čo najskôr pneumatiky vymeniť.

 

Samozrejme, keď je potrebné pneumatiky vymeniť, mali by ste sledovať ďalšie signály, že je čas pneumatiky vymeniť. Najčastejšie sú to:

 

  • pískanie pneumatík v zákrutách,
  • čoraz častejšie úniky vzduchu v pneumatikách,
  • väčšia náchylnosť na šmyk.

 

Ako správne zmerať hĺbku dezénu nákladných pneumatík? Predovšetkým je potrebné zmerať ju v hlavných drážkach pneumatiky. Je tiež potrebné si prečítať pokyny výrobcu vašich pneumatík. V dnešnej dobe sa však už málokedy stretávame s pneumatikami bez indikátorov TWI. V prípade problémov pri hľadaní malých výčnelkov s výškou 1,6 mm umiestnených v drážkach pneumatiky, pomôžu šípky na bočnici.

 

Čo robiť, keď nemáme so sebou merač hĺbky dezénu? Ako inak môžete skontrolovať, či sú pneumatiky nákladného vozidla vhodné na ďalšiu prevádzku? V najnutnejšom prípade, ak nemáte iný merací nástroj, môžete použiť na meranie každodenné predmety, ktoré nosíte so sebou. Napríklad minca v hodnote 2 EUR vložená do drážok pneumatiky rovnakým spôsobom a na rovnakých miestach môže byť jedným zo spôsobov, ako skontrolovať hĺbku dezénu. Ak sa celá vrchná časť obvodu mince skryje v drážkach, sú cca 4 mm hlboké. Ďalšie zaujímavé metódy merania využívajú zápalky alebo pero.

 

Je však vhodné pripomenúť, že najefektívnejšou metódou merania hĺbky dezénu nákladných pneumatík je pomocou digitálneho merača aplikovaného na správnom mieste.

Skrytý behúň nákladných pneumatík

 

Čo znamená skrytý behúň nákladnej pneumatiky? Väčšina výrobcov nových pneumatík používa prevažne originálny profil s tromi úzkymi hlavnými drážkami. Ideálne pripravené pneumatiky na jazdu:

 

  • zaručujú bezpečnú jazdu,
  • sú počas jazdy účinné,
  • zaručujú nízky valivý odpor.

 

Až po zjazdení 5% behúňa sa zobrazí skrytý behúň. Ten bude mať päť samostatných drážok. To však nie je koniec, pretože keď zjazdíte 75 percent behúňa pneumatiky, objavia sa ďalšie štyri rebrá nákladnej pneumatiky. Vďaka nim bude možné udržiavať priľnavosť na mokrej vozovke.

 

Stojí za to pamätať na pravidelnú kontrolu hĺbky dezénu nákladných pneumatík, ale tiež na to, že by sme sa nemali riadiť len TWI. Ak sme sa ešte nepriblížili k indikátoru TWI, ale naše pneumatiky sú v kritickom stave, musia byť samozrejme vymenené skôr. Meranie hĺbky dezénu pneumatiky i kontrola správnej hodnoty tlaku vo všetkých pneumatikách sa môžu vykonať súčasne. Najlepšie je to robiť raz týždenne alebo aspoň pred dlhšou trasou.

Na čo je ešte potrebné pamätať?

 

Nová nákladná pneumatika má väčšinou hĺbku dezénu 11 až 21 mm. Samozrejme, odborníci odporúčajú, aby sa výmena pneumatík vykonala oveľa skôr, takže hĺbka 1,6 mm je poslednou možnosťou. Odborníci odporúčajú bezpečné používanie nákladných pneumatík v hĺbke 4 mm a i pre možnosť dodatočného prerezania drážok dezénu. Pri nižších hodnotách stojí za to popremýšľať o výmene pneumatík za nové, pretože:

 

  • pneumatiky strácajú svoje trakčné vlastnosti oveľa rýchlejšie,
  • takéto pneumatiky sú náchylnejšie na šmyk na mokrom povrchu kvôli možnému aquaplaningu,
  • takéto pneumatiky správne neodvádzajú vodu z pneumatík.

 

Je tiež potrebné vedieť, ako sa okrem pravidelného merania hĺbky dezénu nákladných pneumatík, o nich postarať. Predovšetkým je potrebné:

 

  • udržiavať správny tlak pravidelným kontrolovaním jeho hodnoty,
  • dodržiavať zaťaženie vozidla špecifikované výrobcom,
  • vyhnúť sa náhlym nárazom do výmoľov v ceste alebo obrubníkov.

 

Potrebujete profesionálnu podporu?

VYHĽADAJTE NAJBLIŽŠÍ SERVIS PREMIO