Potrebujete pomoc? Volajte 0800 601 610

Prečo stojí za to postarať sa o stierače?

Začiatok jesennej sezóny je vhodný čas na kontrolu technického stavu stieračov auta. Pre vodiča pri jazde v ťažkých podmienkach sú jednoducho nevyhnutné.

 

História stieračov áut siaha do začiatku 20. storočia a vďačíme za ne istej pozornej žene zo Spojených štátov. Rodáčka z Alabamy, Mary Andersonová, pravidelne cestovala do New Yorku. Počas jazdy si všimla, ako musia vodiči mestských drezín bojovať so snehom a dažďom, padajúcim na čelné sklo.

 

Pri intenzívnejších zrážkach mali vodiči k dispozícii viacero riešení, z ktorých žiadne neposkytovalo bezpečnosť ani pohodlie:

 

  • Mohli na ceste vystúpiť z vozidla a pokúsiť sa ručne odstrániť nahromadený sneh alebo dážď.
  • V automobiloch v tých časoch bolo možné otvoriť čelné sklo; tým sa však do kabíny vozidla dostali všetky zrážky dovtedy padajúce na čelné sklo.
  • Niektorí vodiči sa pokúšali čistiť okná napríklad cibuľou. V takom prípade sa na skle vytvorila olejovitá vrstva, ktorá pomáhala odstrániť sneh, ale aj zhoršila viditeľnosť kvôli „hmlistému“ sklu pokrytému mliečnou vrstvou.

 

Mária si uvedomila, že podobný problém zažívajú mnohí vodiči – vtedy prišla s myšlienkou stieračov. Predstavovala si ručne ovládané zariadenie, ktoré pozostávalo z páky vo vnútri vozidla, pripojenej k ramenu s gumovým perom, ktoré priliehalo k čelnému sklu na vonkajšej strane. Vynález Mary Andersonovej, hoci založený na páke a pružine, fungoval na úplne rovnakom princípe aký využívajú stierače automobilov dnes. Spočiatku sa predávali ako prídavné príslušenstvo, ale už od roku 1922 sa stali štandardnou výbavou pre automobily Cadillac. Dnes sú stierače, rovnako ako systém ABS alebo bezpečnostné pásy, povinným vybavením. Vďaka svojmu vynálezu sa Mary Andersonová dostala do Národnej siene slávy vynálezcov v Spojených štátoch [1].

 

Stojí za zmienku, že problém zrážok bol od začiatku motorizmu pre vodičov komplikáciou – vynález Mary Andersonovej bol vyvinutý v roku 1902. V týchto časoch bola rýchlosť automobilov oveľa nižšia ako dnes – napríklad o rok skôr bol v Connecticute zavedený rýchlostný limit na cestách 20 kilometrov za hodinu. Pri súčasných rýchlostiach dosahovaných autami má kvalita a stav stieračov ešte väčší význam.

 

VÝMENA STIERAČOV za nové a plne funkčné - zistite viac.

Účinné stierače sú základom

 

Konštrukcia stieračov automobilov predstavuje už dávno výzvu pre inžinierov. Stieracie perá by mali mať čo najtenšie okraje, aby presne priliehali k celému povrchu skla a ostránili z neho všetku nečistotu. Na druhej strane, materiál by mal byť silný a odolný, aby zvládol nápor vzduchu a aby ho konštantné trenie počas prevádzky nezničilo.

 

Vedecké štúdie naznačujú, že najväčšie zaťaženie nastáva na spodnom a strednom okraji pera [1]. Poškodenie stieračov na týchto miestach je najnepríjemnejšie, pretože práve okraje sú zodpovedné za čistenie spodných častí okien a práve cez ne vodiči najčastejšie sledujú cestu pred sebou.

 

Stav stieračov by sa mal kontrolovať najmenej dvakrát ročne:

 

  • na začiatku jesennej sezóny, kedy sa zvyšuje množstvo zrážok,
  • po skončení zimnej sezóny, keď stierače často primŕzajú ku sklu.

 

Je veľmi ľahké všimnúť si prvé príznaky nesprávnej práce stieračov. Akékoľvek príznaky sú okamžite viditeľné na čelnom skle. Voda zostávajúca po prechode stierača okamžitezanecháva viditeľné škrabance na skle alebo šmuhy.

 

Prvým krokom je vizuálne posúdiť stav okrajov pera pozdĺž celej dĺžky a odstrániť viditeľnú nečistotu. Ak sa to nezlepší, zvyčajne to znamená potrebu výmeny stieračov. Roztrhané a nerovné okraje sa neprichytia rovnomerne ku sklu a v extrémnych prípadoch sa môžu pod seba zvinúť a odtrhnúť zvyšok stierača od skla.

 

Poškodené stierače automobilov nie sú len nepríjemnosťou len pre vodiča. Podľa slovenských zákonov je jazda s neočistenými oknami od snehu alebo znečistenými oknami priestupkom a môže vás stáť od 30 do 50 EUR.

 

Postarajte sa o stierače: čomu sa vyhnúť?

 

Starostlivosť o stierače automobilov by mala začať pravidelnou kontrolou množstva kvapaliny v ostrekovačoch. Pôsobí ako mazivo, ktoré znižuje trenie a uľahčuje odstraňovanie ťažkých nečistôt, ako je zaschnuté blato.

 

V zime znamená starostlivosť o stierače auta primárne odstránenie ľadu z čelného skla. Najväčšie poškodenie pera stierača môže vzniknúť, keď sa vodič pokúsi odtrhnúť primrznutý stierač od skla. Za takýchto podmienok existujú dve riešenia:

 

  • prepnutie vykurovania vozidla na čelné sklo,
  • postriekanie skla zimnou kvapalinou do ostrekovačov, ktorá pomáha rozpustiť ľad.

Iba vtedy, keď sa ľad prirodzene rozpustí a stierače sa „odlepia“ od skla, môžu byť bez obáv spustené. Zimná kvapalina do ostrekovačov – čo najvyššej kvality – je tu obzvlášť užitočná, pretože uľahčuje rozmrazovanie okien a urýchľuje tak možnosť jazdy vozidla.

 

Rovnako je potrebné pamätať na kontrolu stavu stierača zadného skla. Je pravda, že zadné okno je vo veternom tuneli generovanom vozidlom počas jazdy, takže nefunguje pod takým zaťažením ako predné stierače. Je však veľmi dôležitý najmä pri jazde v zime.

 

Dôležitým prvkom starostlivosti o stierače auta – rovnako ako o akýkoľvek iný gumový spotrebný prvok – je vyhýbanie sa priamemu slnečnému žiareniu počas zastávok. Slnečné lúče časom oxidujú povrch gumových prvkov, v dôsledku čoho dlhšie nepoužívané perá stierača oxidujú a strácajú svoje vlastnosti. Preto je potrebné stierače raz za čas spustiť a pretrieť nimi sklo vopred navlhčené kvapalinou do ostrekovačov.

 

Guma môže byť tiež poškodená v dôsledku intenzívnych teplotných zmien. Pri parkovaní v lete na ostrom slnku sa karoséria vozidla a čelné sklo zahrievajú aj na teploty nad 50 °C. Pravidelné zastávky na ostrom slnku ovplyvňujú štruktúru materiálu, z ktorého sú lišty stieračov vyrobené. Z tohto dôvodu sú garážované autá cenené vodičmi viac a dlhšie si uchovávajú svoju hodnotu.

 

Ak si nie ste istí stavom vašich stieračov, odborníci v servisoch Premio vám ich dôsledne skontrolujú a v prípade potreby vám pomôžu nájsť ten správny model pre vaše auto.