Potrebujete pomoc? Volajte 0800 601 610

Ako sa vyznať v značkám na pneumatikách?

Označenie na pneumatikách pomôže vodičovi odpovedať na niekoľko otázok. Ako skontrolovať, či sú pneumatiky staré alebo či sú správne namontované? Ako skontrolovať, či sú na kolesách obuté zimné, letné alebo celoročné pneumatiky? Čo sa dá všetko vyčítať z pneumatík na aute?

 

Na každej pneumatike nájdete množstvo kombinácií písmen a čísel. Označenie pneumatík nie je pre mnohých vodičov nič iné ako hieroglyfy, z ktorých dokážu prečítať iba značku výrobcu, pre iných sú naopak bohatým zdrojom informácií, užitočným v mnohých situáciách. Tí, ktorí dokážu prečítať označenie pneumatík, si budú môcť vybrať správne pneumatiky pre svoje auto. Rozlíšia letné od zimných pneumatík alebo od celoročných pneumatík, ktoré v posledných rokoch získavajú rastúcu popularitu.

 

Keď poznáte označenia na pneumatikách, je jednoduchšie skontrolovať pri kúpe ojazdeného vozidla, či auto nemá staré pneumatiky, ktoré by už mali patriť do zberu.

 

Moderné pneumatiky sú tiež vybavené rôznymi indikátormi opotrebenia, ktoré sa oplatí kontrolovať.Pneumatiky sú jedným z najdôležitejších komponentov vybavenia vozidla, ktoré ovplyvňujú priľnavosť, ovládateľnosť, brzdnú dráhu a komfort jazdy. Naozaj stojí za to naučiť sa čítať ich označenia. 

 

Skontrolujte stav svojich pneumatík  a vyberte si správne pneumatiky pre vaše vozidlo.

Základné označenie pneumatík - čo by ste mali vedieť

 

Označenia pneumatík sú štandardizované. Nájdete ich na akejkoľvek automobilovej pneumatike bez ohľadu na to, v akej krajine bola vyrobená a na aké vozidlo je určená. Je to tiež uľahčenie pre výrobcov pneumatík. Stojí za zmienku, že výrobcovia pneumatík majú továrne v mnohých krajinách sveta a pneumatiky vyrobené v nich môžu ísť do desiatok ďalších krajín. Označenie letných, zimných a celoročných pneumatík je rovnaké. To isté platí pre pneumatiky pre osobné automobily, nákladné automobily i terénne automobily.

 

Pozrime sa na najdôležitejšie označenia pneumatík, ktoré by mal poznať každý vodič. Výrobcovia ich umiestňujú na obe strany pneumatiky.

 

  • Šírka profilu – prvé tri číslice v symbole pneumatiky. Jednoducho povedané, ide o šírku meranú na najširšom mieste pneumatiky vyjadrenú v milimetroch.
  • Pomer medzi výškou a šírkou profilu, vyjadrený v percentách, spolu so šírkou profilu sú dva najdôležitejšie parametre pneumatiky, ktoré sú potrebné pri hľadaní vhodného rozmeru. Definícia vyzerá komplikovane, ale našťastie nie je. Výška profilu sa meria v milimetroch od päty pneumatiky (miesta priľahlého k okrajom) až po koniec behúňa.

 

Najlepšie bude, ak vám to ukážeme na príklade. Jeden z najobľúbenejších rozmerov pneumatík nesie označenie 185/60. Čo to znamená?

  • Šírka profilu je 185 milimetrov.
  • Výška profilu je 60% šírky profilu. To znamená 60% z 185 milimetrov, čo je 111 milimetrov.

 

Zvyčajne sú uvedené tri najdôležitejšie parametre pneumatiky. Tretím parametrom je priemer obutia na disk, to znamená priemer disku, na ktorý má byť pneumatika namontovaná. Nezáleži na tom, z akého materiálu je disk vyrobený (oceľ, ľahké zliatiny, hliník). Ak pneumatika nesie označenie R15 – to znamená, že ide o radiálnu pneumatiku a môže byť namontovaná len na disky s priemerom 15 palcov.

 

 

Ďalšie dôležité označenia, ktoré opisujú parametre pneumatík, sú:

  • Index nosnosti kolies – vyjadrený číslicami zodpovedajúcimi špecifickým hodnotám. Napríklad číslica 84 označuje pneumatiku s nosnosťou do 500 kilogramov.
  • Rýchlostný index - označuje maximálnu rýchlosť, ktorou môžete jazdiť s danými pneumatikami, je vyjadrený písmenom. Používa sa niekoľko písmen, ktoré zodpovedajú rôznym hodnotám. Napríklad písmeno H znamená, že konkrétny model pneumatík umožňuje jazdiť maximálnou rýchlosťou až 210 km/h.
  • Dátum výroby – označený štyrmi číslicami. Prvé dve znamenajú kalendárny týždeň daného roka. Dve ďalšie označujú rok. Napríklad označenie 1119 nám povie, že daná pneumatika bola vyrobená v 11. týždni roku 2019.
  • TWI – označenie, ktoré uvádza, že pneumatika má indikátor opotrebenia. Môže to byť výstupok vo vnútri drážky behúňa s výškou 1,6 milimetra. To je minimálna výška dezénu, s ktorou je možné jazdiť. 

Dôležité montážne značky

 

Výrobcovia sa snažia zvýšiť parametre pneumatík (priľnavosť), skrátiť brzdnú dráhu, ako aj eliminovať hrozbu aquaplaningu. Na tento účel používajú okrem iného asymetrický a smerový dezén. Preto sa na pneumatikách objavili nové značky:

 

  • Rotation – smer otáčania, pri jazde dopredu, označený šípkou.
  • Outside – Vonkajšia strana pneumatiky.
  • Inside – vnútorná strana pneumatiky – od strany karosérie.

 

Označenia letných pneumatík, zimných pneumatík a celoročných pneumatík:
 

  • Zimné pneumatiky musia mať označenie 3PMSF.
  • Celoročné pneumatiky, prispôsobené na zimnú jazdu, môžu mať označenie 3PMSF. Ak ho majú, môžete ich používať v zime v tých krajinách, kde je povinnosť jazdiť na zimných pneumatikách.
  • Zimné a celoročné pneumatiky môžu mať označenie M + S, ktoré znamená, že sú prispôsobené na jazdu po bahne a snehu. To, že pneumatika má označenie M + S neznamená, že je to zimná pneumatika.
     

Aké indexy rýchlosti a nosnosti pneumatík si máte vybrať?

 

Výrobca vozidla určuje, aké pneumatiky sa majú používať na príslušnom vozidle. Informácie o tom nájdete v dokumentaci k vozidlu. Uvádza sa presný rozmer pneumatiky, ako aj index nosnosti a rýchlostný index. Stojí za to riadiť sa týmito parametrami kvôli vlastnej bezpečnosti a bezpečnosti ostatných účastníkov cestnej premávky. A tiež z iného dôvodu. V prípade nehody môže poisťovateľ odmietnuť zaplatiť plnenie, ak bude mať auto nesprávne pneumatiky.

 

Je možné na aute použiť pneumatiky s vyšším rýchlostným indexom, ako odporúča výrobca vozidla? Áno. Malo by to pozitívne ovplyvniť správanie vozidla počas jazdy, ale zároveň to môže nepriaznivo ovplyvniť komfort jazdy. Preto stojí za to zistiť, aký rýchlostný index odporúča výrobca automobilov – a riadiť sa jeho pokynmi.

 

Je možné na aute použiť pneumatiky s vyšším indexom nosnosti, ako odporúča výrobca automobilu?

 

Teoreticky môžete, ale nevyplatí sa to. Pneumatiky s vyšším indexom nosnosti by mali zlepšiť odozvu riadenia, ako aj zlepšiť zatáčanie. Zároveň je však potrebné počítať so zhoršením komfortu jazdy, vyššou spotrebou paliva a inými charakteristikami jazdy.

 

 

 

Je možné namontovať pneumatiky s nižším rýchlostným indexom, ako odporúča výrobca automobilov? Môžete, ale iba v prípade zimných pneumatík, ale to si vyžaduje príslušné označenie na viditeľnom mieste kabíny vozidla. Neodporúča sa to v prípade letných pneumatík, pretože to hrozí zhoršením najdôležitejších jazdných parametrov, ako je napríklad predĺženie brzdnej cesty. Mohlo by dôjsť aj k urýchlenému opotrebovaniu pneumatík. V extrémnych prípadoch môže dôjsť k prasknutiu pneumatiky pri jazde veľmi vysokou rýchlosťou. Napríklad na diaľnici.

 

Schopnosť rozumieť označeniu na pneumatikách je veľmi dôležitá. Symbolov na bočných stených pneumatík je oveľa viac, ale v texte uvádzame tie najdôležitejšie, ktoré by mal poznať každý vodič.