Motocyklové pneumatiky: opotrebovanie a poškodenie

Vedeli ste, že motocyklové pneumatiky sa opotrebúvajú rýchlejšie ako pneumatiky auta? Opotrebovaniu motocyklových pneumatík sa však často dá predísť alebo sa tento proces dá výrazne spomaliť. Ako sa starať o pneumatiky motocykla? Čo by ste mali vedieť o poškodení motocyklových pneumatík?

 

Prečo sa dezén na pneumatikách pre motocykle opotrebúva nerovnomerne? V čom spočíva opotrebovanie motocyklových pneumatík? Čo je to nerovnomerné opotrebenie motocyklových pneumatík? Prečítajte si, ako udržať pneumatiky motocyklov v dobrom stave čo najdlhšie. Koniec koncov, závisí od toho vaša bezpečnosť a bezpečnosť ostatných účastníkov cestnej premávky.

 

Uistite sa, že pneumatiky vášho motocykla sú plne funkčné..

Nerovnomerné opotrebenie motocyklových pneumatík

 

Vedeli ste, že aj pri správnom tlaku v pneumatikách motocyklov môže byť na dezéne pneumatiky nerovnomerné opotrebenie? Ako sa to môže stať? Ukazuje sa, že správny tlak je jednou z dôležitých otázok, ale sú tu aj iné činitele, ktoré by sme mali mať na pamäti. Medzi ďalšie faktory, ktoré majú obrovský vplyv na opotrebovanie motocyklových pneumatík, patria:

 

  • rýchlosť jazdy,
  • typ cesty,
  • hmotnosť motocykla.

 

Rýchlosť je dôležitým faktorom opotrebenia motocyklových pneumatík. Správna rýchlosť jazdy na motocykli je veľmi dôležitá. Nie každý vie, že čím pomalšie (bezpečnejšie) sa pohybujeme, tým viac sme schopní predĺžiť životnosť dezénu.

Výrobcovia pneumatík často uvádzajú, že zníženie rýchlosti zo 120 km/h na 100 km/h môže predĺžiť životnosť pneumatiky až o 30 %. Preto stojí za to pripomenúť, že (ak je to možné) nie vždy je vhodné jazdiť vysokou rýchlosťou. Každá pneumatika má svoj vlastný limit. Ak ju „zjazdíme" rýchlo, budeme musieť rýchlejšie kupovať novú.

 

Druhým dôležitým faktorom ovplyvňujúcim opotrebenie motocyklových pneumatík je typ cesty, po ktorej sa pohybujeme. Bohužiaľ, nie každá cesta je v dobrom stave. A nielen to, často nádherná, dobre upravená asfaltová cesta končí štrkom. A jemné, rozdrvené kamenivo spôsobuje na dezéne pneumatiky najviac škody. Ak je tá možnosť, vždy si vyberme trasy s asfaltovou cestou. Vyhnite sa štrkovému povrchu povrchu tak, aby vám dezén pneumatiky poslúžil čo najdlhšie.

 

Rýchlejšie opotrebovanie motocyklových pneumatík je ovplyvnené aj nerovnomernou alebo ťažkou hmotnosťou motocykla, napr. prevoz nákladu alebo jazda so spolujazdcom. Ak na dlhších trasách používame ťažké kufre alebo máme spoločníka na výlety, je potrebné brať do úvahy, že výmena pneumatík motocykla bude musieť byť naplánovaná rýchlejšie. 

 

„Zúbky" na motocyklových pneumatikách

 

Výskyt vrúbkov na motocyklových pneumatikách je jedným z najčastejších dôsledkov nerovnomerného opotrebovania dezénu. Niekedy, po niekoľkých tisíc kilometroch, povrch motocyklových pneumatík začína vyzerať, akoby mal zúbky, čo sa dá cítiť aj rukou prechádzajúc po pneumatike.

 

Tieto zúbky na motocyklových pneumatikách môžu mať mnoho príčin. Okrem rýchlosti, typu cesty a hmotnosti motocykla existuje niekoľko ďalších faktorov. Sú to:

 

  • príliš nízky tlak v pneumatikách,
  • nesprávny stav odpruženia na motocykli,
  • nevhodný štýl jazdy motocykla.

 

To, že stojí za to systematicky kontrolovať tlak v pneumatikách motocykla pravdepodobne každý vie. Nie každý si však uvedomuje, že tlak môže spontánne klesnúť, dokonca aj o 0,1 baru mesačne. Mali by sme si uvedomiť, a pred vydaním sa na cestu skontrolovať, že je správny.

 

Stojí za to vedieť, že pokles tlaku o 30% môže skrátiť životnosť pneumatík vášho motocykla až o polovicu. To však nie je koniec, pretože zle nafúkaná pneumatika (s príliš nízkym tlakom) sa stáva mäkšou a v praxi náchylnejšou na mechanické poškodenie. Potom stačí len kontakt s obrubníkom alebo kameňom a môže to znamenať rýchlejšiu výmenu za novú.

 

Nesprávny stav odpruženia je ďalším dôvodom rýchlejšieho opotrebenia dezénu, čo vedie k výskytu vrúbkov na pneumatikách. To je obzvlášť dôležité pre pneumatiky s radiálnym dezénom. Stojí za to systematicky kontrolovať ich zveriť ho na kontrolu špecialistom v motocyklovom servise.

 

Štýl jazdy ovplyvňuje aj rýchlejšie opotrebenie motocyklových pneumatík. Nesprávne používanie alebo nedostatok zručností (najmä neskúseného motocyklistu) môže tiež viesť k nerovnomernému opotrebovaniu motocyklových pneumatík. To môže znamenať, že hĺbka dezénu na jednej strane pneumatiky bude normálna, ale na druhej strane už môže byť príliš nízka a je potrebné ju vymeniť.

 

Prevádzka motocyklových pneumatík: čo stojí za to pripomenúť?

 

Aj tie najlepšie pneumatiky budú musieť byť po dlhej životnosti nahradené novými.

Jediné, čo môžeme urobiť, je dodržiavať vyššie uvedené pokyny, aby sme výrazne oddialili opotrebenie dezénu pneumatík. Samozrejme, okrem toho stojí za to pripomenúť použitie vhodných diskov a pravidelné kontroly stavu motocykla. Upozorňujeme, že poškodenie motocyklových pneumatík môže byť spôsobené aj zlým vyvážením kolies, poškodením disku vo vnútri pneumatiky. Napríklad zle vyvážená pneumatika vedie k rýchlejšiemu opotrebeniu ložísk. To sa premieta do nestabilnej jazdy s motocyklom a citeľných vibrácií na riadení. V týchto prípadoch by ste mali okamžite navštíviť miestny servis Premio a skontrolovať príčinu a v prípade potreby vymeniť pneumatiky predtým, ako sa znova vydáte na cestu.

Potrebujete profesionálnu podporu?

VYHĽADAJTE NAJBLIŽŠÍ SERVIS PREMIO