Potrebujete pomoc? Volajte 0800 601 610

clear search submit search
    close error modal

    Kde by ste radi využili služby servisu Premio?

    Ak chcete nájsť servis Premio, je potrebné zadať mesto alebo PSČ.

    Vydutie na pneumatike: najčastejšie poškodenie pneumatík

    Poškodenie pneumatík je nebezpečné a môže sa stať každému vodičovi. Existuje veľa príčin, ktoré ich spôsobujú. V tomto článku si vysvetlíme najčastejšie typy poškodenia automobilových pneumatík.

     

    Prečo dochádza k poškodeniu pneumatík? Odkiaľ sa berú vydutia na pneumatike? Pneumatiky sú počas dennej prevádzky vystavené rade veľmi vysokých preťažení. Pôsobí na ne množstvo síl. Pneumatiky sú jedinou časťou vozidla, ktorá prichádza do styku s povrchom vozovky. A povrch, ako viete, nie je vždy dokonalý. Nerovnosti, diery, kamene, prejazdy cez vlakové a električkové trate. Zrýchlené opotrebenie pneumatík je tiež ovplyvnené nesprávnym parkovanie vozidla, napríklad keď polovica pneumatiky stojí na vysokom obrubníku. To spôsobuje ďalšie preťaženie.

     

    Pneumatiky sa tiež opotrebúvajú oveľa rýchlejšie, keď v nich vodič neudržiava správny tlak alebo keď je tlak príliš vysoký. Agresívna jazda, pretažovanie vozidla, jazda po nerovnom povrchu – to všetko prispieva k poškodeniu pneumatík. Je tiež potrebné spomenúť poruchy zavesenia a zlé vyváženie kolies a nesprávnu geometriu. To všetko negatívne ovplyvňuje stav pneumatík.

     

    Musíte mať na pamäti, že pneumatiky majú obrovský vplyv na bezpečnosť jazdy.

     

    • Poškodenie pneumatika by mohlo viesť k nehode. Môže sa stať, že sa počas jazdy roztrhne, čo môže mať za následok neovládateľnost vozidla.
    • Poškodená pneumatika môže byť netesná. To spôsobí neustále úniky vzducgu a pokles tlaku v pneumatikách. Čím nižší je tlak, tým vyššia je spotreba paliva a pravdepodobnosť nepredvídateľného správania vozidla pri brzdení alebo náhlehom manévru.
    • Poškodená pneumatika negatívne ovplyvňuje komfort jazdy, príkladom príkladom sú opotrebované pneumatiky.
    • Staré a nesprávne skladované pneumatiky sú obzvlášť náchylné na poškodenie. Na každej pneumatike je dátum výroby, kódovaný vo forme štyroch čísel. Prvé dve znamenajú kalendárny týždeň v roku a dve ďalšie rok. Pneumatiky staršie ako 10 rokov od dátumu výroby by sa nemali používať. 

     

    Poškodená pneumatika nie je problémom - využite  službu oprava osobných pneumatík.

    Vydutie na pneumatike

     

    Vydutie na pneumatike je pre vodiča varovným signálom, ktorý nesmie byť ignorovaný. Je to hrča, ktorá vzniká na bočnici pneumatiky. Ako vzniká vydutie na pneumatike?

     

    Vydutie na bočnici pneumatiky znamená, že došlo k poškodeniu kordu – vnútornej výstužnej vrstvy umiestnenej vo vnútri kostry pneumatiky. Poškodenie kordu spôsobuje, že vzduch z vnútra pneumatiky „tlačí“ na vonkajšiu gumu a vytvára hrču. Je to veľmi nebezpečné. Môže sa stať, že sa počas jazdy roztrhne (pneumatika exploduje), čo môže mať za následok neovládateľnosť vozidla. Bočnica pneumatiky môže byť tiež rozdrobená. Je tiež veľmi nebezpečné, pretože to môže takisto viesť k prasknutiu pneumatiky.

     

    Ako vzniká vydutie na pneumatike?

     

    • V dôsledku nárazu kolesa do prekážky.
    • V dôsledku nájazdu na vysoký obrubník alebo spomaľujúci prah pod nesprávnym uhlom.
    • V dôsledku nájazdu na obrubník alebo spomaľujúci prah (alebo na inú prekážku) nadmernou rýchlosťou.

     

    Vo všetkých vyššie uvedených situáciách najčastejšie dochádza k veľmi silnému napnutiu konštrukcie pneumatiky a potom k poškodeniu jednotlivých kordov. Treba mať na pamäti, že tento typ poškodenia pneumatiky môže tiež znamenať, že došlo k poškodeniu disku, najmä hliníkového. 

     

    Nerovnomerné opotrebenie pneumatík

     

    Nerovnomerne opotrebené pneumatíky majú neopravidelne ojazdený behúň. Zhoršujú komfort jazdy – generujú veľké množstvo hluku. Dá sa ľahko odhaliť, stačí prejsť dlaňou cez behúň pneumatiky. Vtedy môžete vycítiť, ako keby sa behúň podobal zubom píly. Nerovnomerné opotrebenie sa najčastejšie objavuje na pneumatikách kolies zadnej nápravy, veľmi často sa s nimi môžete stretnúť v automobiloch typu kombi.

     

    Kde sa berie nerovnomerné opotrebenie pneumatík? U zadných pneumatík pri jazde a pri brzdení pôsobí povrch vozovky predovšetkým na koncovú hranu behúňa. To spôsobuje, že sa opotrebováva rýchlejšie a výsledkom je nerovnomerné ojazdenie pneumatík.

     

    Čo spôsobuje nerovnomerné opotrebenie pneumatík?

     

    • Nerovnomerné opotrebenie je bežnejšie u pneumatík s dezénom využívajúcim veľké množstvo blokov a priečnych kanálov. Zložitý dezén behúňa poskytuje dobrú priľnavosť, ale zároveň je väčší sklon k nerovnomerného opotrebeniu.
    • Vysoký krútiaci moment vozidiel s výkonnými motormi spôsobuje zrýchlené opotrebovanie koncového okraja zadných pneumatík.
    • Príliš nahustenené pneumatiky. Vyšší tlak ako odporúčaný vedie k vydutiu behúňa na prednej strane pneumatiky. To ho vystavuje zrýchlenému opotrebeniu.
    • K nerovnomernému opotrebeniu často dochádza v automobiloch typu kombi, ktoré jazdia s prázdnym kufrom.
    • Pohodlná jazda vozidla na diaľniciach s miernymi zákrutami tiež spôsobuje nerovnomerné opotrebenie pnematík.

     

    Nerovnomerné opotrebenie je možné opraviť. V špecializovaných pneuservisoch sa vykonáva zbrúsenie behúňa, aby sa pneumatiky vyhladili. Tým sa znižuje výška dezénu, ale zároveň umožňuje používať pneumatiky ešte mnoho mesiacov. 

     

    Defekt pneumatiky

     

    K defektu pneumatiky dochádza najčastejšie vtedy, keď vodič jazdí na nekvalitných cestách, prechádza cez železničné priecestia, staré električkové trate atď. Môžu vzniknúť napríklad po kontakte s veľkým kusom skla, ostrým plechom alebo ostrým kameňom. Sú nebezpečné, pretože môžu viesť k úplnému zničeniu pneumatík. 

    Nesprávna geometria kolies

     

    Nesprávna geometria kolies vedie k nerovnomernému opotrebeniu dezénu pneumatík. Dezén je „zrezaný“šikmo. To je tiež dôvod straty komfortu pri jazde. Má to tiež negatívny vplyv na ovládateľnosť vozidla. Vodič musí po celú dobu korigovať jazdnú dráhu pretože vozidlo ťahá do jednej zo strán.

     

    Nesprávna geometria kolies sa vyskytuje najčastejšie po výmene pneumatík, výmene komponentov zavesenia (napr. ramien, tlmičov), výmene komponentov riadenia (napr. častí volantovej tyče) a po náraze do veľkej diery na ceste.

     

    Nastavenie geometrie kolies trvá do 30 minút. Toto nastavenie sa koriguje podľa hodnôt uvedených výrobcom konkrétneho modelu vozidla. 

    Ako zabrániť poškodeniu pneumatík?

     

    Pneumatiky sú drahé a stojí za to sa o ne starať. Ak sú v dobrom stave, sú zárukou bezpečnej a pohodlnej jazdy. Ako sa starať o pneumatiky automobilu?

     

    • Poškodenie pneumatík je často spôsobené nárazmi do výmoľov alebo rýchlym prejazdom cez prekážky rôznych typov (obrubníky, spomaľovacie prahy, nerovnosti na vozovke, hrbole atď.). Vždy opatrne prechádzajte cez všetky prekážky, pomaly vchádzajte na obrubníky a pomaly choďte aj po ceste s nerovným povrchom.
    • Pneumatiky by mali mať vždy správny tlak v súlade s odporúčaniami výrobcu automobilu.
    • Stojí za to pravidelne kontrolovať stav pneumatík v servise, ako aj nastavenie ich geometrie.
    • Môžete takisto používať autokozmetiku, pomocou ktorej sa natierajú bočnice pneumatík.
    • Sezónne pneumatiky by sa mali skladovať vhodným spôsobom, aby sa predišlo deformáciám a kontaktu s nežiaducimi chemikáliami. 

     

    Potrebujete profesionálnu podporu?

    VYHĽADAJTE NAJBLIŽŠÍ SERVIS PREMIO