Potrebujete pomoc? Volajte 0800 601 610

Ako fungujú brzdy: konštrukcia a prevádzka brzdového systému

Z čoho sa skladá brzdový systém? Ako fungujú kotúčové brzdy v aute? Aké sú príznaky zlyhania brzdového systému?

 

Brzdový systém je najdôležitejším systémom v motorovom vozidle. Funkčný brzdový systém vám umožňuje znížiť rýchlosť auta alebo ho zastaviť, keď potrebujete. To zabraňuje kolíziám či nehodám. Dokonca aj tie najlepšie pneumatiky nebudú schopné plniť si svoju úlohu správnym spôsobom, ak je brzdový systém nefunkčný.

 

V moderných osobných automobiloch dominujú kotúčové brzdy. Vyžadujú pravidelnú údržbu, ktorá zahŕňa riešenie akékoľvek príznakov zlyhania a výmenu poškodených častí novými. Stav bŕzd by sa mal kontrolovať počas pravidelných technických kontrol, ako aj počas prehliadok v servise. Každý vodič by mal tiež reagovať na príznaky poruchy - brzdových doštičiek, brzdových kotúčov a brzdových hadičiek - ktoré sa môžu objaviť i náhle.

 

Postarajte sa o plne funkčný brzdový systém. Využite možnosť kontroly bŕzd.

Konštrukcia brzdového systému

 

V moderných automobiloch sa primárne používajú kotúčové brzdy. V niektorých vozidlách určených do mestskej prevádzky sú použité bubnové brzdy inštalované na zadnej náprave. Ale to je už vzácnosť.

 

Z akých častí pozostáva typický brzdový systém v bežnom aute?

 

  • Brzdový pedál – pedál, ktorého stlačenie iniciuje brzdenie a ovláda aj jeho silu.
  • Brzdová kvapalina – kvapalná časť brzdového systému, umožňujúca funkčnosť celého systému. Je to kvapalina pozostávajúca zo špeciálnych zložiek (olejov a prísad) a antikoróznych činidiel. Je odolná voči vysokým teplotám. Je nestlačiteľná. Má však aj nevýhody – starne a nasiakava vodu.
  • Brzdové čerpadlo – najdôležitejšia časť brzdového systému. Po stlačení brzdového pedálu začne brzdové čerpadlo tlačiť brzdovú kvapalinu a brzdy (kotúčové alebo bubnové ) začnú pracovať. Brzdové čerpadlo má malé rozmery. Nachádza sa pod kapotou v priestoru motora.
  • Zariadenie na zvýšenie tlaku brzdovej kvapaliny – posilňovač bŕzd je prídavné zariadenie, ktoré zvyšuje tlak brzdovej kvapaliny. Prečo? V starších autách ste museli silno stlačiť brzdový pedál, aby ste získali dostatočnú brzdnú silu. V novších autách posilňovač výrazne zvyšuje brzdnú silu. To je užitočné najmä v núdzových situáciách. Ak chcete dosiahnuť maximálnu brzdnú silu, nemusíte stláčať brzdový pedál veľkou silou. Posilňovač sa nachádza za brzdovým čerpadlom. Najčastejšie má tvar kovového kotúča.
  • Asistenčný systém náhleho brzdenia – umožňuje efektívnejšiu prevádzku vyššie uvedeného zariadenia, čím sa zvyšuje tlak brzdovej kvapaliny. Ak vodič silno stlačí brzdový pedál, zariadenie výrazne zvýši brzdnú silu, aby sa zabezpečil maximálny výkon systému.
  • Pevné brzdové hadičky – najčastejšie vyrobené z kovu, vedú brzdovú kvapalinu do jednotlivých kolies. Končia na koncoch podvozku.
  • Flexibilné brzdové hadičky - spájajú pevné brzdové hadičky s brzdovými strmeňmi. Sú vyrobené z vystuženej gumy. Hadičky musia byť pružné, pretože kolesá sa v dôsledku odpruženia pohybujú a predné kolesá sa ešte aj otáčajú do strán.
  • Brzdové strmene – časti brzdového systému, v ktorých sú umiestnené prvky brzdového systému. Je to silná konštrukcia z kovovej zliatiny, namontovaná na otočných častiach kolesa. K brzdovým strmeňom vedú pružné brzdové hadičky. V svorkách sú pohyblivé prvky – brzdové piestiky.
  • Brzdové kotúče – kovové kotúče namontované na náboje kolies. Otáčajú sa počas jazdy spolu s kolesami. Najlacnejšie sú vyrobené z liatiny. Kvalitatívne lepšie sú vyrobené z rôznych zliatin.
  • Brzdové platničky – sú namontované v brzdových strmeňoch. Každá brzdová platnička pozostáva z dvoch komponentov usporiadaných po oboch stranách brzdového kotúča.

 

V moderných automobiloch je prevádzka brzdového systému korigovaná viacerými systémami. Sú to, napríklad:

 

  • Rozdeľovač brzdnej sily.
  • Systém, ktorý zabraňuje zablokovaniu kolies ABS.
  • Systém zabraňujúci pretáčavému i nedotáčavému šmyku ESP.
  • Protišmykový systém pre poháňané kolesá ASR.
  • Systém ochrany pred nehodami alebo kolíziou.

 

V prípade potreby modulujú dodávku brzdovej kvapaliny ku kolesám. 

 

Ako fungujú kotúčové brzdy?

 

Ako fungujú kotúčové brzdy v osobnom vozidle? Pozrime sa na to, ako fungujú, krok za krokom.

 

  • Vodič stlačí brzdový pedál.
  • Brzdové čerpadlo začne stláčať brzdovú kvapalinu.
  • Posilňovač, ktorý zvyšuje tlak kvapaliny, začne pracovať.
  • Brzdová kvapalina preteká pevnou a potom pružnou brzdovou hadičkou.
  • Brzdová kvapalina prechádza do brzdového strmeňa.
  • Tlak brzdovej kvapaliny spôsobuje, že brzdový piestik sa vysunie do strmeňa.
  • Brzdový piestik pritlačí brzdové doštičky k brzdovému kotúču.
  • Pracovné plochy brzdových platničiek (opláštenie) sa začínajú trieť o pracovné plochy brzdového kotúča (na vonkajšej a vnútornej strane). Auto začne brzdiť.
  • Trenie spôsobuje spomalenie alebo zastavenie vozidla (v závislosti od sily tlaku). Brzdná dráha závisí od mnohých faktorov – rýchlosti, hmotnosti vozidla, typu cesty, stavu pneumatík, stavu odpruženia, systémov aktívnej bezpečnosti atď. 

 

Najčastejšie chyby brzdového systém

 

  • Poškodenie brzdových kotúčov – opotrebenie, prehriatie, skrútenie (zakrivenie), poškriabanie, nadmerná korózia atď.
  • Poškodenie brzdových platničiek – obrúsenie trecích plôch/opotrebenie, prehriatie, prasknutie, nerovnomerné opotrebenie atď.
  • Zostarnutie brzdovej kvapaliny.
  • Zavzdušnenie brzdovej kvapaliny.
  • Únik brzdovej kvapaliny.
  • Korózia piestikov v brzdových strmeňoch a zablokovanie piestikov alebo ich obmedzený pohyb.

 

Medzi bežné príznaky porúch brzdového systému patrí dlhšia brzdná dráha, problémy s brzdením, mäkký brzdový pedál, príliš tvrdý brzdový pedál, nízka účinnosť brzdenia, hluk pri brzdení, údery z riadenia počas brzdenia, viditeľné úniky brzdovej kvapaliny.

 

Brzdový systém by mali pravidelne kontrolovať odborníci. Aj vodič by však mal venovať pozornosť možným príznakom poruchy alebo opotrebenia. Špecialisti siete Premio sú vám k dispozícii svojimi znalosťami a pomôžu vám pri odhaľovaní príznakov porúch brzdového systému.